تبلیغات
گروه فرهنگی تبلیغی آیت الله آقانجفی قوچانی(ره) - ایمان ابلیس قبل از مخالفت امر خدا!
" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "
به نام خدا
   شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد:
بسیار شنیده ایم که قبل از ماجرای خلقت آدم ،ابلیس دارای مقام بلندی بوده.آیا این مطلب صحّت دارد؟
و آیا عبادات ابلیس در آن زمان مخلصانه بوده و بعدا مرتد شده یا اینکه از روی ریا بوده؟

خداوند در قرآن فرموده:
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ(1)
و به فرشتگان گفتیم : آدم را سجده کنید ، همه سجده کردند جز ابلیس ، که سرباز زد و برتری جست و او از کافران بود.
   جمله "و کان من الکافرین "(از کافران بود) نشان می دهد که این تکبر و خودبزرگ بینی ،کفر رقیقی بود که از دیرباز در درون شیطان نهفته بود و هنگام امتحان سر بر آورد یعنی با آنکه به ظاهردر صف موحدان بود و شش هزار سال خدا را عبادت کرد،در عین حال چنین نبود که از ابتدا موحد ناب و مخلص بوده و فقط پس از فرمان سجده برای آدم ،ناگهان استكبار ورزیده و كافر شده باشد، بلكه كفرى درونى و مستور داشت و گرچه به ظاهر در صف بندگان بود، لیكن در باطن و سیرت در زمره كافران قرار داشت .(2)
امیر مؤمنان در خطبه قاصعه فرمودند:
فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس اذ حبط عمله الطویل و جهده الجهید و کان قد عبد الله ستة آلاف عن کبر ساعة واحدة(3)
   پند و عبرت بگیرید از رفتار خداوند با ابلیس در آن هنگام که اعمال و عبادات طولانی و کوشش های او را که شش هزار سال بندگی خدا کرده بود ،بر اثر ساعتی تکبر ورزیدن بر باد داد.
   از این فرمایش امیرالمؤمنین چنین بر می آید که ابلیس خالصانه خدا را عبادت می کرده و حقیقة موحد بوده است زیرا از عبارت "حبط عمل" استفاده شده که در کلام عرب در مواردی به کار می رود که عمل خالص و مقبولی تحقق یافته باشد و بر اثر گناه ،نابود شده باشد.
   بنابر این شیطان شخص مخلصی بود که به یکباره منحرف شد!و همین کلام امیرالمؤمنین قرینه می شود بر اینکه معنای "کان من الکافرین" ،صار من الکافرین است یعنی ابلیس بعد از مخافت از جمله کافرین گردید.
کلامی از استاد آیت الله جوادی آملی حفظه الله:
چند اصطلاح:
الف-نفاق:یعنى كفر قلبى و فعلى و ایمان قالبى و بدنى
ب-كفر مستور: یعنى تمرد از لزوم اطاعت و بندگى كه هم اكنون در نهاد كسى موجود، ولى مدفون و مستور باشد، به طورى كه نه خود شخص بداند و نه دیگرى ، و در ظرف امتحان ظهور كند نه آن كه حادث شود؛یعنی این نوع از کفر که به معنای عدم التزام قلبی شخص به اطاعت و بندگی است از ابتدا در درون شخص وجود دارد و در هنگام آزمایش آشکار میشود.(در مقابل این نوع از کفر ،کفر مشهور است كه به صورت روشن براى خود شخص و دیگران آشكار است .)
ج-ارتداد: عبارت از كفر حادث است ، نه كفر ظاهر؛ یعنى اصل كفر در ظرف آزمون حادث شود، نه این كه قبلا موجود و مخفى باشد و هم اكنون ظاهر شود.
   آنچه مى تواند جمع بین ظاهر آیه و خطبه قاصعه و مانند آن شود این است كه كفر ابلیس از سنخ كفر مستور بود، نه از سنخ نفاق و نه ارتداد و نه كفر مشهور.ابلیس در لحظه مخالفت با امر به سجده مرتد نشد بلکه از ابتدا مبتلا به کفر مستور بود.(4)
-------------------------------------------------------
1.سوره : البقرة آیه : 34
2.تفسیر تسنیم،ج3،ص302
3.نهج البلاغه ،خطبه192،خطبه قاصعه
4.تفسیر تسنیم،ج3،ص303
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم




طبقه بندی: جهان شناسی، 
برچسب ها: کفر شیطان، شیطان قبل از خلقت آدم، ایمان شیطان، ابلیس واقعا مؤمن بود؟، ایمان ابلیس قبل از مخالفت امر خدا!، درسته که میگن ابلیس چند هزار سال عبادت خدا رو کرده بود و بعدا منحرف شد؟، قبل از انحرافش واقعا مخلصانه خدا رو عبادت می کرده یا اینکه از روی ریا بوده؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391 | توسط : حسن گندمکار | نظرات()