تبلیغات
گروه فرهنگی تبلیغی آیت الله آقانجفی قوچانی(ره) - عزاداری با آلات موسیقی؟!؟
" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "
سلام بر  ماه پیروزی خون بر شمشیر

با عرض تسیلیت خدمت اما زمان (ع) و همه دوستان عزیز
با شروع عزاداری و در ماه محرم ،ماجرای قدیمی استفاده از آلات موسیقی در عزاداری ها هم از سر ګرفته میشه.
حال ببینیم حکم استفاده از این آلات موسیقی رو ......

استفاده از آلات لهو و موسیقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟

همه (به جز بهجت و صافى): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد. نواختن آن (در هر حال) جایز نیست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بین مراسم عزادارى و جشن در حكم موسیقى نیست.(1)

بهجت: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن به صورت لهوى حرام است و بنابر احتیاط واجب به صورت غیر لهوى نیز جایز نیست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور منافع مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بین مراسم عزادارى و جشن در حكم موسیقى نیست.(2)(3)

صافى: به طور كلى نواختن با آلات موسیقى (آلات لهو) در هر حال حرام است. تفاوتى بین مراسم عزادارى و جشن در حكم موسیقى نیست.(4)

پى‏نوشت‏

 (1) امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرم س 30 خامنه‏اى، اجوبة س 1164 فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 992 مكارم، استفتاءات، ج 1 س 524 و 525 و ج 2، س 707 و 710 تبریزى، استفتاءات، س 1054 و 1065 و صراط النجاة، ج 1، س 1005، دفتر: سیستانى، وحید و نورى.

 (2) بهجت، توضیح المسائل، متفرقه م 02.

 (3)

 (4) صافى، جامع‏المكارم، ج 1 س 1003 و 1015 و 1018.

ش




طبقه بندی: احکام، 
برچسب ها: عزاداری با آلات موسیقی؟!؟، مراسم عزادارى، حكم موسیقى،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 26 آبان 1391 | توسط : حسن گندمکار | نظرات()