تبلیغات
گروه فرهنگی تبلیغی آیت الله آقانجفی قوچانی(ره) - مطالب فروردین 1392
" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. "
واژه «عید» در اصل از فعل عاد (عود) یعود است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روزفراهم آمدن قوم» و «هر روز كه در آن، انجمن یا تذكار فضیلت مند یا حادثه بزرگى باشد.

«گویند از آن رو به این نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوینى باز آرد» [1] .

در لغتنامه تاج العروس دربارة عید آمده است: عید در نزد عرب، زمانى است كه در آن شادی ها و یا اندوه ها، باز مى گردد و تكرار مى شود.


عید در قرآن و اسلام
واژه عید در قران یک بار ذکر شده است . قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ  [2].« عیسی بن مریم عرض کرد:خداوندا ! پروردگارا ! از آسمان مائده ای بر ما بفرست ! تا برای اول ما و آخر ما ، عیدی باشد، و نشانه ای از تو ؛ و به ما روزی ده؛ و تو بهترین روزی دهندگانی!».
در تفسیر این آیه آمده است: «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است؛.بازگشت به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتى هاى نخستین ، عید گفته مى شود. و از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاكى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح علیه السلام آن را «عید» نامیده است. [3]
مرحوم میبدی در كتاب كشف الاسرار خود می‌گوید:
عید‌، بدین سبب عید نامیده شد كه خداوند متعال با رحمت خود به سوی بنده‌اش بر می‌گردد و بنده با فرمانبری به سوی پروردگارش باز می‌گردد.


ادامه مطلب


طبقه بندی: مهدویت،  راهنما شناسی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 8 فروردین 1392 | توسط : حسن گندمکار | نظرات()